Етикет, культура спілкування – знання і уміння в даній сфері стали одними з найважливіших якостей сучасної людини. Оскільки в наш час просто необхідно відповідати місцю, часу і ситуації. Від цих навичок часом залежить не тільки особисте щастя, повага оточуючих, а й успішність у бізнесі.

Ситуація в країні

На жаль, населенню Росії, в переважній більшості, чуже поняття «культура мовного спілкування», етика поведінки в суспільстві. Тому не дивно, що в школах «нового покоління» (тобто в передових) ввели новий предмет: «Основи світської етики». І ця міра вже дає свої плоди: молодші школярі демонструють розуміння того, як можна і як не можна вести себе в суспільстві, що говорити, а що не говорити. Залишається тільки сподіватися, що щеплені їм «світські» навички закріпляться досить сильно в їхній свідомості, що вони передадуть їх своїм дітям.
Загальний рівень інтелігентності підвищився б. Хіба можна не бажати цього для своєї країни? ..

Згадаймо разом те, чому зараз вчать наших дітей, підростаюче покоління.

Якості

Культура спілкування зводиться, головним чином, до проявів стриманості, тактовності, інтелігентності, ввічливості, вмінню налагодити контакт, чути співрозмовника, підтримувати розмову, знаходити спільні теми, знайти щось об’єднуюче зі співрозмовником для встановлення міцної позитивної емоційної зв’язку з ним.

Етикет спілкування проявляється в грамотної мови, у відсутності слів-паразитів і нецензурної лексики, в повазі до співрозмовника і його точки зору, в дотриманні правил вітання і прощання.

Правила

Поняття «культура спілкування» іноді пов’язують з дотриманням певних правил поведінки, що відповідають нормам того чи іншого суспільства в даний історичний момент часу. Сьогодні такими правилами стали: нести відповідальність за сказане; звертатися до інших людей так, як хотів би, щоб поводилися до тебе; шанування (старших, вчителів, представників влади, батьків). Вітається взаємовиручка. У Росії це правило іноді розуміється в перебільшеному вигляді: у нас не прийнято доносити на колег, друзів, родичів, хоча в інших країнах подібні заходи вважаються не просто допустимими, а необхідними. Наприклад, коли мова йде про некомпетентність безпосереднього начальника, про це повідомляють вищому керівникові, спонукувані турботою про підприємство в цілому.

Уміння

Останнім часом багато уваги приділяється умінню правильно спілкуватися. А це означає: ефективно вести переговори, налагоджувати важливі контакти, підтримувати імідж фірми-роботодавця, відповідати своїй ролі в суспільстві (ролі батька, сина, представника певної професії, друга і т.д.). Такий результативності можна досягти завдяки простим навичкам:

– вміння трактувати вербальні (мовні) та невербальні (жести, міміка, поза, рухи) сигнали;

– здатність аргументувати свою точку зору;

– уникати комунікативних бар’єрів;

– враховувати особливості процесу спілкування, уникати їх негативного впливу (наприклад, деякі знають про те, який високий відсоток інформації втрачається під час передачі її від однієї особи до іншої , а це знання можна було б використовувати на благо).

Практично на кожне з наведених умінь є своя програма психологічного тренінгу. А значить, всього цього можна навчитися, освоїти і довести до рівня навички.

Культура спілкування сучасної людини вбирає в себе набагато більше знань, умінь і навичок , ніж 10 років тому, до активного розвитку в Росії таких наукових галузей знань, як менеджмент, маркетинг, психологія, ділова етика. Поступово рівень інтелігентності серед населення країни підвищується, що не може не радувати тих, кому небайдуже, до якого якістю життя ми рухаємося.