Морально духовне виховання дошкільнят, в наші дні, є чи не основним завданням дошкільної освіти. Сприяє раціональному вихованню юного громадянина – формування інтересу до читання книг, залучення до читання найкращих літературних творів світової культури.

У книги занадто багато «заступників»: відео, телебачення, комп’ютери. Вони дуже яскраві, захоплюючі, їх вплив активно, а часом і агресивно. Вони не вимагають серйозного внутрішнього напруження, співпереживання, роботи розуму, яка відбувається при читанні хорошої книги. Готові зорові образи, пропоновані різними технічними засобами, не сприяють розвитку здатності образно мислити, не дають їжі уяві. Це духовно збіднює людини, заважає йому виробляти власну лінію поведінки, т.к. дає готові поведінкові штампи, причому часто далеко не найкращі їхні зразки. Тому завдання залучення дітей до книги стає особливо важливою. Дитина як читач починається в сім’ї або в дитячому саду. Але як часто батьки звільняються від дитячих питань і прохань типу «поговори зі мною, розкажи мені …», включивши для них телевізор або комп’ютерну гру.

У дошкільних ж установах нерідко все різноманіття дитячої літератури зводиться до хрестоматійному набору програмних творів. Тому морально духовне виховання дошкільників передбачає знайомство дітей з творами, які не часто потрапляють в коло читання дошкільників. Поряд з основним завданням морального виховання необхідно здійснювати і ряд інших, без вирішення яких не відбудеться моральний, духовний і вихована людина: розвиток пам’яті та уяви, розширення уявлень про навколишній світ і що відбуваються явищах дійсності; виховання шанобливого ставлення до чужого сприйняття світу, до іншої точці зору.

Поряд з іншими необхідно проводити роботу етичним-морального характеру, спрямовану на виховання особистісних якостей дітей, формування доброзичливих відносин до однолітків і до всіх оточуючих; ознайомлення з моральними нормами; виховання культури поведінки у дошкільників; формування не тільки моральних знань, але й моральної поведінки. За даними вітчизняних психологів, старший дошкільний вік є періодом, коли діти особливо чутливі і схильні до моральному розвитку. Виховання етичних навичок – важлива ланка у формуванні морального мислення дитини. Морально духовне виховання дошкільнят сприяє формуванню моральних звичок дитини. Це відбивається на культурі його поведінки, мови, зовнішньому вигляді, на його ставленні до матеріальних речей, впливає на манеру спілкування з однолітками та оточуючими.

Морально духовне виховання дошкільників формує навички моральної поведінки, для ефективного формування таких навичок необхідно застосовувати прийоми впливу на свідомість і почуття малюка. В роботі треба прагнути впливати на дітей самими різними творчими засобами. Добре зарекомендувала себе методика музичного виховання дошкільнят, заснована на кращих зразках музичних, класичних творів. Морально духовне виховання дошкільників немислимо без літературних творів. Діти накопичують досвід таких переживань, коли ще не завжди здатні дати оцінку власним вчинкам. Тому одне з питань, який часто звучить на заняттях: «А, ти як поступиш?»

Дітям дошкільного віку необхідно розкривати зміст загальноприйнятих в суспільстві правил. Дошкільнята здатні зрозуміти, що існуючі правила треба виконувати, так як в них закладений глибокий зміст – повага до інших людей. Необхідно допомогти дитині усвідомити, чому грамотний і вихована людина поступає, так, а не інакше: «Не можна кричати і голосно розмовляти, бігати і грати в громадських місцях: це заважає іншим людям; треба поводитися виховано в гостях, так як грубе, безцеремонне поводження людям неприємно ». Правила поведінки повинні бути обгрунтовані, щоб діти застосовували їх усвідомлено.