Одна з найголовніших завдань дошкільної освіти – навчити дітей усвідомлювати, що люди – біологічний вид, який живе на планеті нарівні з іншими, нітрохи не менш значущими. Дитина повинна засвоїти: природу необхідно охороняти тому, що вона самоцінна. Людина без неї існувати не може, а ось вона без нього може.

Цілі

Екологічне виховання дітей дошкільного віку включає формування позитивного ставлення до природи. Дитині прищеплюють любов до навколишнього світу, вчать дбайливо ставиться до всього живого. Також він отримує базові екологічні знання.

Протягом перших семи років життя у дитини відбувається становлення самосвідомості: вона виділяє себе як самостійну одиницю, поступово усвідомлює своє місце серед близьких і просто знайомих людей, починає орієнтуватися в навколишньому світі, виокремлює його цінності. Саме в цьому час закладаються основи майбутньої особистості, включаючи і ставлення до природи.
За допомогою дорослих дитина усвідомлює її як загальну цінність для всіх людей.

Інтегративний підхід

Здійснюючи екологічне виховання, найкраще дотримуватися інтегрованого підходу. Це взаємозв’язок дослідницької, образотворчої та театральної діяльності, музики, літератури, ігри, фізичної культури і т. д. Тобто здійснюється екологізація різних видів діяльності дітей.

Інтегративний підхід у здійсненні екологічного виховання дошкільнят важливий тому, що саме на цей етап життя припадає період його інтенсивного розвитку і бурхливого зростання, безперервного вдосконалення психічних і фізичних можливостей.

Дерево теж проживає життя

Дошкільнят потрібно познайомити з розвитком тварин і рослин, їх сезонними особливостями в процесі життєдіяльності. Це допоможе дитині зрозуміти особливості розвитку навколишнього світу. Мало просто сказати: “спиляти дерево – поганий вчинок”. Потрібно дати йому зрозуміти, чому це так.

Людина не господар

Також важливо виховувати в дітях почуття того, що люди зовсім не господарі природи, яким дозволено чинити так, як захочеться. Нехай вони зрозуміють, що є її частиною. Показуйте дітям приклади поганої, власницького, споживчої поведінки людей і публічно засуджуйте винних у цьому.

Чому так рано

Починати давати екологічне виховання саме в дошкільному віці потрібно тому, що в цей період діти дуже емоційні і легко піддаються навіюванню дорослих. Тільки дошкільнята будуть задавати вам величезну кількість запитань про тварин і рослини, а також дивуватися явищам природи. Для маленьких дітей, тварини – друзі, вони співпереживають їм і співчувають. Саме ці почуття потрібно в них розвивати.

Не давайте дітям нудьгувати

Заняття повинні проходити дуже емоційно і насичено. Екологічне виховання не повинно бути нудним. Інтерес дітей потрібно постійно підтримувати. Щоб збільшити ефект можна залучати до навчання персонажів з казок. Асоціативне мислення допоможе краще розуміти уроки.

Об’єднуємо

Професіонали радять поєднувати екологічне виховання з естетичним. Це необхідно для виховання у дітей добрих уявлень про світ. Наприклад, можна малювати, вирізати фігурки з паперу, займатися ліпленням – для отримання більш наочного уявлення про природу.

Нехай під час пояснення уроку дитина ліпить досліджувані об’єкти: дерева, різних тварин або навіть нашу планету. Малюючи, дошкільник також буде отримувати спеціальні знання, які йому допоможуть краще засвоїти урок. Крім цього, завдяки подібним заняттям він дізнається про колір, форму інших особливостях досліджуваного.

Музика

Музика має величезне значення для розвитку здібностей до емоційного сприйняття дітьми навколишнього світу. Адже недарма ж найбільші композитори минулих століть і сучасності відводили в своїй творчості багато місця темі природи. Всі ми знаємо відомі цикли Чайковського і Вівальді. За допомогою музики їх автори малюють поетичні, яскраві і барвисті картинки природи.

А що далі?

Наступний етап – екологічне виховання школярів. В основному воно має здійснюватися викладачами, що мають відповідну освіту. Але, все ж не варто забувати і про роль батьків.