У 2010 році Адміністрація Волгоградської області з гордістю заявила про те, що в 2018 році в регіоні пройде футбольний чемпіонат ФІФА 2018 і на цьому грунті в місті активізуються туристичні процеси. Наслідком цієї новини стали, що з’явилися то там, то тут заяви про те, що у Волгограді буде побудована нова готель, і навіть не одна, і навіть не десять.

На сьогоднішній момент в місті планується будувати 16 готелів при вже існуючих 41. Парадокс в тому, що дана кількість перевищує нестача місць для проведення чемпіонату більш ніж в 3 рази. Із заявлених 7500 місць на термін проведення, 6500 забезпечують діючі готелі, а 1000 залишилися місць можуть забезпечити максимум 5 нових готелів.

Оптимізм інвесторам і будівельникам вселяє бум, який створить навколо себе чемпіонат і вони очікують набагато більший потік туристів ніж заявлено, сподіваючись на ньому істотно заробити і повернути частину своїх коштів. При цьому слід зазначити, що до проведення чемпіонату ринок для нових готелів буде нецікавим – для поточного потоку туристів і ділових поїздок наявної кількості більш ніж достатньо. Середнє завантаження готелів по місту коливається на рівні 30-40% на рік. А це означає, що готелі з 100 номерів із середньою вартістю номера 3000 руб. вдається заробити з можливих 109,5 млн. руб. в рік максимум 27,5 млн. руб. Підвищення цін в умовах триваючої кризи становище для готелю не поліпшить, так як суттєво вплине на завантаження готелю.

Чим же керується сучасний інвестор, активно береться за роботу з будівництва нового готелю напередодні чемпіонату? Тим фактом, що чемпіонат триває цілий місяць і під час нього він вже зможе окупити свої вкладення. До відома, будівництво одного нового номера в готелі 4 * обходиться в 2,4 млн.руб, а номери в готелі 3 * в 1,6 млн.
руб. Уявімо собі новий готель на 150 номерів, класу 3 * в центрі міста. Безсумнівно, вона буде мати успіх і буде завантажена на 90-95%. Середня вартість місця в подібній готелі становить 3500 руб. (113 $). Потенційний інвестор, як з’ясовується в ході простих арифметичних розрахунків, запрацює на чемпіонаті максимум 12 мільйонів за місяць на проживання. Уявімо собі так само, що гості будуть так само харчуватися в готелі і це принесе ще 2,5 млн.руб. Настільки високий дохід слід так само зменшити на суму податків, заробітну плату, внески, інші витрати і т.д. Тим не менше, навіть при зароблених за місяць 14,5 млн.руб. окупити готель, стоівшую інвестору 240 млн. за час проведення чемпіонату не вдасться.

Велика частина ініціаторів готельних проектів зазначену вище ситуацію прекрасно розуміють і сподіваються на те, що ціни на період чемпіонату можна збільшити мало не вдвічі. Але події Олімпіади в Пекіні, королівського весілля в Лондоні показали, що це утопічний шлях. Під час проведення Королівської весілля ситуація з готелями у Лондоні була аналогічна ситуації у Волгограді: очікувалося, що пропозиція послуг буде істотно перевищувати попит, але тим не менше ціни на більшість номерів залишилися на колишньому високому рівні, а в деяких ще й були підвищені. В результаті цього, частина гостей міста через високі ціни вирішили розбити табори на вулицях. А показники рівня заповнюваності готелів значно знизилися протягом тижня, коли проходила королівське весілля. Під час проведення Олімпійських ігор в 2008 році до великого засмучення власників готелів столиці, на Ігри прибуло трохи більше половини очікуваних туристів. Через це десятки тисяч готельних номерів, в яких були підняті ціни, залишилися порожніми. Майбутньому готельєрів слід усвідомити той факт, що багато туристів, побачивши зростання цін на розміщення в готелях, просто відмовляться від їх бронювання.

Висновок простий: будувати готель тільки напередодні чемпіонату вкрай необдуманий крок. Однак, якщо інвестор планує збудувати готель надовго і наполегливо над нею працювати, то йому слід бути готовим до наступних труднощів:

  • термін окупності готелю 3 * – 8-10 років, готелі 4 * – від 12 років і вище , за умови, що інфляція буде практично нульовою;
  • в готелях класу 3 * і 4 * неприйнятно економити на обстановці, інфраструктурі та персоналі – найдешевший диван, пластмасова труба і менеджер без вищої освіти не дозволять пройти категоризацію і отримати заповітні зірочки;
  • ситуація з персоналом в місті вкрай плачевна – укомплектувати хоча б службу прийому і розміщення, службу сервісу та обслуговуючий персонал ресторану англоговорящими працівниками буде дуже дорого коштувати або виявиться практично неможливим. В умовах збільшеного попиту на подібного роду персонал суттєво підвищаться і ціни нього, а якість, навпаки, знизиться;
  • попитом будуть користуватися не нові готелі, а готелі, що зарекомендували себе на ринку – якщо Ви не заробите лояльну клієнтську базу розраховувати на велике завантаження не варто;
  • ринок готелів у місті вже поділений – відвоювати власний сегмент вийде тільки за допомогою тривалої дорогої реклами або демпінгових цін;
  • в очі гостям будуть кидатися гучні імена. Наприклад, протягом 2-х років у Волгограді за адресою вул. Профспілкова, 13 буде побудований готель Hampton by Hilton групою компаній «стіл». Даний факт задає загальний вектор розвитку майбутнім готелям – Hilton це завжди преіум-клас і преміум-послуги, і з ними потрібно вміти конкурувати, інакше до Вас просто не підуть.
  • На закінчення хочеться відзначити, що Волгоградська область судячи за останніми дослідженнями одна з найбільш інвестиційно-непривабливих регіонів для бізнесу. Готельна ж галузь і зовсім на сьогодні перебуває в аутсайдерах. Перш ніж будувати готель задумайтеся і порадьтеся з маркетологом, може бути вигідніше і зручніше покласти гроші на депозит під 10% річних або побудувати офісний будинок з терміном окупності 4-5 років?